Het is een cliché: “Een beeld zegt meer dan duizend woorden”. En ik hoef je vast ook niet meer te vertellen dat veel mensen visueel zijn ingesteld. Eigelijk ligt het heel erg voor de hand dat je foto’s en video’s zou moeten gebruiken in je employer brand. En dan natuurlijk ook de juiste foto’s en video’s. Maar waarom is dit zo? Dat vertellen we in deze blog.
Het belang van visuals
Stel je eens 2 vacatures voor. De eerste is puur en alleen maar tekst. Functieomschrijving, arbeidsvoorwaarden, dat soort dingen. En de tweede vacature is mooi opgemaakt met gebruik van kleuren, iconen, foto’s van collega’s en de werkplek, én misschien zelfs een video van het bedrijf. Je kan je voorstellen dat de kans dat er wordt gesolliciteerd een stuk groter is in de tweede situatie. Namelijk de vacature met visuele content.
Het belang van de júiste visuals
En waarom is het dan van belang om ook de juiste visuals te gebruiken? Stel je voor: Je bent automonteur en wil solliciteren bij een groot autobedrijf. Als de cover afbeelding van de vacaturepagina dan een foto is van een gladde verkoper of recruiter, voel je je daar toch minder mee verbonden dan wanneer er een andere monteur op de foto staat. De praktijk wijst uit dat de conversieratio duidelijk verschilt wanneer je een passende foto bij een vacature hebt staan, ten opzichte van een foto die een verkeerd beeld geeft. Als je dit idee doortrekt door je hele employer branding, snap je wel dat het belangrijk is om passende, authentieke visuals te gebruiken.
Maar waarom is dit nou zo belangrijk? Daar zijn een aantal redenen voor.
1. Informatieverwerking
90% van alle informatie die naar onze hersenen wordt gestuurd is visueel. Dat is ook niet zo gek natuurlijk. Taal hebben we onszelf aangeleerd. Zien hebben we altijd gedaan. Visuele informatie wordt in 13 milliseconden door de hersenen verwerkt. We kunnen dus super snel begrijpen wat we zien.
2. Herinnering
Ook wordt visuele informatie beter onthouden dan enkel tekst. Onderzoek wijst uit dat we na drie dagen slecht 10% hebben onthouden van tekst, maar wel 65% van beelden.
3. Emotie
Dat we maar liefst 65% onthouden van wat we zien heeft onder andere te maken met emotie. Visuele beelden roepen veel meer emotionele reacties op dan tekst. En emotie speelt een hele belangrijke rol in het opslaan en ophalen van herinneringen.
4. Hogere engagement
Mede hierdoor zien we steeds meer dat visuele content op social media platformen een hogere engagement hebben dan content met alleen maar tekst. Dit zorgt er dan weer voor dat deze platformen visuele content meer pushen, wat natuurlijk weer zorgt voor nog minder zichtbaarheid van tekstuele content.
Conclusie
Het is absoluut niet meer een nice-to-have, maar een absolute must om je eigen, authentieke visuele content te hebben. Op zijn minst goede bedrijfsfoto’s, en als het even kan ga je ook met video aan de slag. Er zijn tal van verschillende manieren om dit te doen.
Iets voor jou?
Ben je geïnspireerd en wil je zelf graag aan de slag met foto en video? Maar weet je niet zo goed hoe? Schiet gerust een momentje in mijn agenda hieronder, dan kunnen we het er over hebben!