Zakelijk succes door een sterk werkgeversmerk, hoe komt dat?
Een sterk employer brand (werkgeversmerk) helpt je om goede kandidaten aan te trekken voor je bedrijf. Maar de voordelen van een sterk werkgeversmerk gaan verder
Als bedrijf ben je een merk. Maar als werkgever ben je net zo goed een merk. Een werkgeversmerk. Oftewel, employer brand. Employer branding betekent dus dat je aan de branding van jezelf als werkgever werkt. Alles wat er te weten valt over employer branding vind je hier!
Customers will never love a company until the employees love it first
Simon Sinek
We weten allemaal wat een merk is. En dat dit meer is dan alleen maar een naam, een logo en een aantal andere zichtbare dingen. Waarom kopen mensen Nike in plaats van een andere schoen? Of waarom gebruiken we Andrélon in plaats van een goedkopere shampoo die hetzelfde doet? Juist, omdat we ons verbinden met een merk. Jouw bedrijf is ook een merk, waarmee je jouw product of dienst verkoopt. Maar naast dit handelsmerk ben je ook een werkgever. En als werkgever ben je net zo goed een merk. Dat noemen we werkgeversmerk, of employer brand. Het gaat dan niet zozeer om uiterlijke vertoning, vrijmibo’s en een kantoorhond. Wel gaat het om een fijne werkplek. Een plek waar jouw werknemers graag naartoe komen en waar ze zich thuis voelen.
Ja! Of je hier nu al actief iets aan hebt gedaan of niet, elke werkgever heeft een imago. Dit ontstaat vanzelf. Wel is het slim om dit op een gegeven moment vast te leggen en te gaan managen. Dan krijg je er grip op, gaat het niet te veel zijn eigen leven leiden, én ontstaan er geen subculturen die voor frictie kunnen zorgen.
Verderop op deze pagina geven we 5 redenen waarom employer branding belangrijk is. Maar in het kort; het helpt je om goede mensen aan je bedrijf te binden en ze ook te behouden. Ook helpt het aan de klantzijde. Maar dat leggen we verderop uitgebreid uit!
Vraag het je meest trouwe medewerkers. Dat is het korte antwoord. En een hele goede manier om erachter te komen waarom mensen bij jouw bedrijf willen werken. Je kunt dit natuurlijk zelf gaan bedenken, maar waarschijnlijk ligt het antwoord al voor het oprapen. En misschien ontdek je op deze manier nog dingen die je eerst niet wist, of nooit hebt gerealiseerd. Het antwoord – of de antwoorden – op deze vraag zijn nog geen branding. Maar het is een goede basis van waaruit je aan je werkgeversmerk kunt gaan werken. Want dat wat je gaat uitdragen, moet natuurlijk wel kloppen. Je moet geen valse beloftes doen. En daarom begin je bij je huidige werknemers, want die weten het antwoord op deze vraag als geen ander.
Vrijwel elk bedrijf heeft een website. Hierop deel je informatie over je bedrijf en over je product of dienst. Voor de meeste bedrijven geldt dat de website als doel heeft om dit product of deze dienst te verkopen. Je hoopt dat je websitebezoekers zich verbonden voelen met je merk, zodat ze bij je gaan kopen. Maar als werkgever heb je natuurlijk een totaal ander doel. Je hebt mensen nodig! Dit is natuurlijk niet te vergelijken met het verkopen van een product of dienst. Je wilt jezelf als werkgever verkopen aan potentiële kandidaten. Er moet dus een verschil zitten in hoe je deze 2 merken behandelt.
Verderop op deze pagina gaan we uitgebreid in op de stappen die nodig zijn om een employer brand te bouwen. Maar hier alvast een checklist om je een idee te geven.
1.
De arbeidsmarkt is krap. Het is moeilijk om aan goede mensen te komen. Vanzelfsprekend moeten die goede mensen er dus van worden overtuigd om voor jou te komen werken. Met employer branding geef je de werkzoekende de kans om zich verbonden te gaan voelen met jou als werkgever. Als je je employer brand goed uitdraagt naar de buitenwereld, zal je uiteindelijk vanzelf mensen aan je gaan binden die goed bij jouw bedrijf passen.
2.
Naast het aantrekken van nieuw talent, is het ook belangrijk de achterdeur dicht te houden. Bij bedrijven die employer branding goed inzetten zal het verloop minder zijn. Medewerkers voelen zich trots dat ze bij het bedrijf werken. Ze vinden dat ze erbij passen, erbij horen. Ze voelen zich thuis. En daar vertellen ze vol trots over op een verjaardag.
3.
Door de krapte op de arbeidsmarkt hebben kandidaten het voor het uitzoeken. Stel je eens een accountmanager voor die op zoek is naar een nieuwe baan. Hij vindt twee vacatures die praktisch hetzelfde zijn. De eerste staat op een website van een bedrijf waar niet zoveel over het bedrijf zelf te vinden is. De tweede vacature staat op een website waar heel veel over het bedrijf te vinden is. Je ziet foto’s van de werkplek en van je toekomstige collega’s. Er is een video waarin medewerkers aan het woord komen. Secundaire arbeidsvoorwaarden, doorgroeimogelijkheden, bedrijfsuitjes, alles komt aan bod. Zowel geschreven als visueel. Waar denk je dat deze accountmanager gaat solliciteren? Precies!
4.
Een cultuur ontstaat. Die verzin je niet vanaf een leeg vel papier. Cultuur ontstaat door de gewoontes van een groep medewerkers die ze in de loop van de jaren met elkaar opbouwen. Wel is het goed om deze cultuur vervolgens vast te leggen op allerlei verschillende manieren. Dit geeft een houvast, een afkadering van wie je als bedrijf bent. Dit gaat er vervolgens voor zorgen dat alle communicatie in de toekomst kan gaan rijmen met deze bedrijfscultuur. En dus ook je bestaande en nieuwe medewerkers. Alles wat er zich afspeelt, zal typisch jouw bedrijf zijn. Wat jouw employer brand alleen maar weer sterker maakt.
5.
Ja, dat lees je goed. Employer branding is ook goed voor sales. Op zich heel logisch. Denk nog eens aan hoe medewerkers zich voelen binnen een bedrijf met een sterk employer brand. Die voelen zich verbonden met dat bedrijf. De hele algemene en onderlinge cultuur is daar goed. Grote kans dat dit er vanzelf in resulteert dat deze medewerkers meer hun best willen doen voor het bedrijf. Mede verantwoordelijk willen zijn voor het succes van het bedrijf. Het samen willen doen. Dat merken klanten ook. Die hebben vervolgens een goede ervaring, schrijven misschien wel een goede review en bevelen jou weer aan. En vanzelfsprekend vertaalt dit zich ook weer door naar een betere reputatie, dus een nog sterker employer brand, en ga zo maar door.
Download onze gratis whitepaper ‘Talent Magnet’. Een plan om in 5 stappen een next level employer brand op te zetten!
Het begint van binnenuit. Om tot een werkgeversmerk te komen, dien je te weten waar jij, of jouw bedrijf, als werkgever voor staat. Wat is de “why?” van je bedrijf? Waarom besta je? Wat maakt jou als werkgever uniek? En waarom willen mensen bij jou werken? Probeer tot de kern te komen en schrijf dit op. Uiteindelijk zal dit veel houvast geven in de volgende stappen. Een goede manier om erachter te komen waarom mensen bij je willen werken, is door het simpelweg te vragen.
Om dit werkgeversmerk op anderen over te brengen is het belangrijk om het consumeerbaar te maken. Omdat de ene persoon meer visueel en de ander meer verbaal is ingesteld, zal dit een combinatie van tekst en beeld moeten zijn. Er zijn veel manieren om je employer brand tastbaar te maken, en veel plekken waar elementen hieruit kunnen terugkomen.
Denk aan de tone of voice op je website of andere online en offline kanalen
Van bijvoorbeeld de werkplek, collega’s en bedrijfsuitjes
Denk aan over-ons video’s, vacature video’s of testimonial video’s
Denk aan podcasts of reclames op de radio
Je employer brand is natuurlijk iets om trots op te zijn. Dus dit mag best gedeeld worden. Maak LinkedIn posts, behandel het tijdens interne meetings of hang beeldmateriaal of leuzen aan de muur. Zorg dat je bedrijf het employer brand gaat ademen en zorg dat je collega’s ambassadeurs worden van je bedrijf. Zorg ervoor dat zij op verjaardagen met trots vertellen voor wat voor leuke organisatie zij werken. Want het is net zo belangrijk om je huidige goede werknemers te behouden. De arbeidsmarkt is krap. Je wil niet dat jouw toptalenten overstappen naar een andere werkgever. Ook daarom is het super belangrijk dat je constant aan je werkgeversmerk blijft werken én dit in leven houdt.
Een belangrijk doel van employer branding is het werven van nieuw personeel. Je wil het beste, meest geschikte talent aan je weten te binden. Dus hoe jij ook werft, zorg dat ook jouw recruitmentstrategie wordt doordrenkt van je employer brand. Heb je een HR medewerker die via LinkedIn werft? Neem het LinkedIn profiel van die HR medewerker dan eens onder de loep. Staan je vacatures op Indeed of op vacaturebanken? Kijk eens hoe je bedrijfspagina’s er daar uitzien. Komt je employer brand daarin terug? Ga zo maar door.
En heb je dan eenmaal iemand aangenomen? Dan kan de onboarding beginnen. Laat je nieuwe collega zich zo snel mogelijk thuis voelen door een goede onboarding. En laat ook hierin je werkgeversmerk goed terugkomen, op elke mogelijke manier. Bijvoorbeeld door een introductiehandleiding voor nieuwe medewerkers.
Je bedrijf groeit, dus je employer brand groeit mee. Heb je een leuk event of een workation gehad? Deel er foto’s en video’s van. Nieuwe collega’s, afdelingen of locaties? Zorg dat foto’s en teksten op je website zijn bijgewerkt. Nieuwe vacature? Zet ‘m op je werken-bij website en deel ‘m op verschillende platformen. Zorg dat je werkgeversmerk up to date blijft, maar hou het wel bij de kern. De rode draad zal hetzelfde blijven. Alleen je moet af en toe even een APK uitvoeren.
Even verder praten?
Je kan hieronder direct een moment inplannen in de agenda van Robin.
Liever direct contact? Bel of app naar 06-23231752 of mail naar hello@employin.nl
Een sterk employer brand (werkgeversmerk) helpt je om goede kandidaten aan te trekken voor je bedrijf. Maar de voordelen van een sterk werkgeversmerk gaan verder
Een onderwerp waar veel over te zeggen valt: de vierdaagse werkweek. Er zijn bedrijven die het al doen, veel bedrijven denken erover na, en er
Een onderwerp waar veel over te zeggen valt: Reageer je wel of niet op alle sollicitanten? Het kan natuurlijk veel werk zijn om op elke