Een sterk employer brand (werkgeversmerk) helpt je om goede kandidaten aan te trekken voor je bedrijf. Maar de voordelen van een sterk werkgeversmerk gaan verder dan alleen maar werkgeverschap. Ook zakelijk kan het je heel erg helpen. Waarom? Dat leggen we uit in dit blog.
Je trekt toptalent aan
Dat zeiden we al in de intro. Maar waarom helpt dit zakelijk? Als jouw bedrijf meer en beter personeel aantrekt dan jouw concurrent, heb je onderaan de streep dus betere mensen in dienst die hun werk ook nog eens leuk vinden omdat ze goed in de bedrijfscultuur passen. Zakelijk is het natuurlijk heel gunstig om goede mensen in dienst te hebben. Want als ze bij jou in dienst zijn, zitten ze dus niet bij je concurrent.
Minder kosten door verloop van personeel
Onderzoek wijst uit dat bedrijven met een sterk werkgeversmerk minder verloop hebben van personeel. Bij goede, leuke werkgevers zijn werknemers blijer met hun baan en gaan dus minder snel weg. Het aannemen van nieuw personeel kost een hoop geld, dus hoe minder vaak je dat hoeft te doen, hoe meer geld je bespaart. Een gemiddelde bad-hire kost je tienduizenden euro’s.
Verhoogde betrokkenheid en productiviteit
Het feit dat jij mensen in dienst hebt die blij zijn met hun baan zorgt er vanzelf ook voor dat ze zich meer betrokken voelen bij het bedrijf en dus productiever zijn. Dit komt de bedrijfsresultaten natuurlijk ten goede. Niet alleen werken ze harder, ook klanten zullen merken dat ze met een leuk bedrijf met gemotiveerde mensen te maken hebben.
Verbeterde reputatie
Jouw medewerkers vertellen natuurlijk met trots over hun baan bij die leuke werkgever. En die tevreden klanten vertellen natuurlijk ook aan anderen over de goede ervaring die ze met jouw bedrijf en met jouw medewerkers hebben gehad. Niet te vergeten de goede reviews die je krijgt op Google of platforms zoals Trustpilot. Allemaal zaken die ervoor zorgen dat jouw bedrijf een goede reputatie krijgt in de markt, wat zakelijk gunstig is!
Kortom, werk maken van je werkgeversmerk heeft niet alleen voordelen voor je werkgeverschap. Op de lange termijn is het zakelijk ook heel verstandig. Dus, een sterk werkgeversmerk (employer brand) geeft